Skor i Japan

14.39 Mandag

Nu till en annan sak jag larde mig hos Yas familj i Osaka.

I Sverige gar man ju vanligtvis inte med skor inomhus, som de flesta vet. I Spanien och Australien och manga andra lander daremot ar det helt okej att klampa in utan att ta av sig pa fotterna forst. I Japan fungerar det pa ett mellansatt.

Man tar av sig ytterskorna och satter pa sig innetofflor istallet. Men nar man gar in i sitt sovrum tar man av sig innetofflorna och gar i strumplasten. Valdigt komplicerat att komma ihag den lilla detaljen, och jag rakade flera ganger ga in i mitt rum med tofflorna pa. Sa da fick jag skynda mig att satta dem utanfor dorren innan nagon upptackte det.

Nar vi besokte ett tempel i Kyoto och ville ga in i en liten byggnad var vi ocksa tvungna att ta av oss skorna innan vi fick lov att ga in.

Har hos Yasu anvander vi dock inga tofflor, utan staller bara ytterskorna vid dorren, precis som i Sverige. Sa det kanns helt naturligt, trots att det finns en liten del inne i mig som vill behalla skorna pa, tack vare mitt halvar i Australien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0