Japanska toaletter

14.30 Mandag

Japanerna ar valdigt stolta over sina toaletter. Inte manga i Sverige skulle val vilja visa upp sin toalettstol for besokare och skryta med hur bra den ar? Jag har nog inte varit med om det innan i alla fall.

Innan jag var hos Yas familj i Osaka berattade han att deras toalettstol verkligen ar superhaftig. Och nar jag val var pa plats fick jag prova detta tekniska under.

Forst ska jag dock namna att manga av de publika toaletterna har varme inbyggd i sitsen, sa man fryser inte om andan om det ar kallt ute. Trevligt! Men sedan finns det ocksa raka motsattsen. Sa sent som pa sjuttiotalet (om Yas nu har koll pa det) sa fanns det inga vanliga toaletter som vi ar vana vid, utan det var bara ett "hal" i golvet. Tank er svenska utedass, fast nere pa golvet sa man maste sitta pa huk for att utratta sina behov. De har toaletterna finns fortfarande kvar pa nastan alla stallen dar det finns toaletter (men man kan aven anvanda de "nyare" typerna, fast pa vissa mindre stallen finns bara de gamla), och forsta gangen jag sag det undrade jag hur tusan man skulle gora. Men efter detta sa gick i alla fall tekniken framat.

Toaletten hos Yas familj har forutom en varm sits (som man naturligtvis kan stalla in temperaturen pa) en hel del andra funktioner. Man kan bli tvattad dar bak med tva olika vattenstralar, dar man kan stalla in styrkan och riktningen av stralen efter behag. Man kan aven fa vatten "dar fram" om man sa vill. Efterat kan man valja att bli lufttorkad och aven har kan bestamma hur mycket det ska blasa.

Som om detta inte vore nog, nar man kommer in i rummet sa lyfter toalettstolen pa locket pa helt egen hand, utan att man behover gora nagot mer an att oppna dorren. Och stolen spolar ocksa helt automatiskt, utan att man behover trycka pa nagon knapp (aven om man sa klart kan gora det ocksa, och sa aven med oppning och stagning av locket).

Jag har sett publika toaletter med tvattformaga ocksa, men den har toaletten var verkligen HiTec.

Nar vi var i Kyoto kopte Yas toalettoverdrag till locket, sitsen och pappershallaren, for i Japan ar toaletterna viktiga och man vill vara stolt over dem.

Kommentarer
Postat av: Mammica

Tror du att vi kan övertala B att satsa på en HiTec toa hemma istället för vår gamla fula???

I södra Europa var det inte ovanligt med hål i golvet på allmänna toaletter för inte alls länge sedan och hörde av Ulla nyss att i Grekland hade hon sett det förra veckan.

2009-05-18 @ 09:15:31
Postat av: Sara

När jag var i Monaco så fanns det en häftig toalett på Café du Paris! Den tvättade sig själv! När man var klar och spolade så körde det runt massa borstar och sånt på sitsen haha :P Kul! Men det lät äckligt med strålen som tvättar en!

2009-05-18 @ 10:49:48
Postat av: Emily

Toan som Sara skrev om är ganska vanlig på offentliga ställen i stora delar av europa. Men den du har i japan är ju extrem. Verkar som en extremt energikrävade toa. :/ Inte bra för miljön...

2009-05-19 @ 00:48:13
URL: http://emilyskabliingenjor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0