Hong Kong första kvällen

20.24 Måndag


Nu är jag på mitt rum på mitt vandrarhem i Hong Kong. Internet fungerar inte här inne, men ska till lobbyn snart och använda deras WiFi där. Och som vanligt tar det ett tag innan jag vänjer mig vid att skriva med åäö efter att bara ha använt a och o.


Jag är supertrött efter att bara ha sovit knappt två timmar inatt, lite grann på tåget till flygplatsen och lite grann på första flyget, plus 40 minuter här på rummet. Min kropp är totalt utmattad, men jag köpte lite billig kvällsmat på Seven Eleven här bredvid. Så jag är i alla fall inte så hungrig längre.


Först och främst, anledningen till sömnbristen var att det var supersvårt att hitta ett sätt att ta sig till flygplatsen så billigt som möjligt. Tågen och metron gick inte som vanligt så tidigt på morgonen och en taxi skulle kosta runt 26 000 yen (mer än 2500 kronor för en resa som skulle mellan 1,5 till 2 timmar). Yas satt och försökte få ihop det hela på Internet igår natt och till slut så lyckades han, men då var klockan redan ett och vi skulle bli tvungna att gå upp klockan tre. Jobbigt men nödvändigt. Och som tur var kom jag fram till flygplatsen utan några större problem till priset av 1450 yen. Ganska stor skillnad.


Flygningarna gick bra också. Jag använde en ansiktsmask hela tiden och det var lite skrämmande när ingen fick lämna planet i Beijing och det kom in massa män i vita rockar och lyste med en lampa i pannorna på oss för att kolla om vi hade svininfluensa. Jag tror någon på planet uppvisade symptom, men efter en stund fick vi i alla fall lämna planet.


Inne på flygplatsen var det dock i princip kaos. Superlång väntetid för att få klartecken att komma in ordentligt, och min tid rann ut. Jag hade bara en timme och fem minuter mellan mina flyg, och det hela slutade med att jag fick springa före i kön och springa till boardningen för att hinna med. Jag hade gärna sluppit det och pratat med ett gäng italienare (och en spanjor) som stod framför mig i kön. Men det fanns det alltså inte tid till.


På flyget från Beijing till Hong Kong fanns det nästan ingen ombord. Det var fler tomma platser än passagerare i ett ganska stort plan (2+4+2 säten). Dessutom hade det individuella tv-skärmar, så jag tittade på Finding Nemo. Var så länge sedan jag såg den, och den gången somnade jag och Sara nästan i biosalongen, så jag mindes inte så mycket.


Jag lyckades ta mig in till Hong Kong relativt smidigt med en buss, och hittade till vandrarhemmet snabbare än jag trott. Mitt rum är pyttelitet, så min väska får knappt plats. Den ligger mitt på golvet och jag måste kliva över den för att kunna gå upp i sängen. Men det är rent och fräscht, och det är det viktigaste. Det finns till och med TV på rummet med engelska kanaler.


Men nu har jag nog skrivit tillräckligt, så ska gå till minireceptionen och leka på Internet lite. Sedan blir det sovning, annars lär min stackars utmattade kropp kollapsa av sig själv. Planering för i morgon får ske, just det, i morgon.


Tidsskillnaden mellan Hong Kong och Sverige är förresten 6 timmar, för den som undrar.


Kommentarer
Postat av: Mammica

Skönt att höra att det har gått bra trots allt!

Du kan ju ta rejäl sovmorgon och vila ut ordentligt innan du ger dig ut i storstan.

Kram!

2009-05-25 @ 15:24:45
Postat av: Sara

Men tänk om man är förkyld eller nåt bara! Då hade de kanske tagit en för svininfluensa ändå! Läskigt! :P Ska du tillbringa dina dagar i Hong Kong själv?

2009-05-25 @ 16:19:40
Postat av: B

Skönt att du kommit så långt, nu känns det nästan som du är hemma! Var jätterädd att du skulle missa planet från Tokyo eller komma bort på vägen. Tur att Yas hjälpte dig.

2009-05-25 @ 16:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0