Hong Kong i punktform 1

21.59 Onsdag

Det har varit tomt här på bloggen sedan jag kom hem. Jag har helt enkelt inte orkat ta tag i det alls, men nu får det väl bli ändring på det. Och jag tänkte börja det hela där det slutade. Hong Kong.



Här har ni hela min resrutt under första dagen. Ett fasligt flängande blev det, som ni ser. Tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder härifrån, eftersom mina engångskameror inte är framkallade ännu. Men jag tänkte förklara lite ändå.

1. Klockan 9.00 lämnade jag Mong Kok där jag bodde till Lai King med tunnelbanan för att byta till en annan linje. Vädret verkade helt okej, men jag tog med mig paraplyet, bara utifall att liksom.

2. Klockan 9.40 ungefär kom jag fram till Tung Chung där jag skulle leta upp linbanan, vilket jag också gjorde rätt snabbt. Strax innan 10.00 påbörjades linbanefärden upp.

3. Cirka 25 minuter senare var jag uppe i den lilla byn Ngong Ping. Där tittade jag på jätte-Buddha och ett kloster. Jag hade tänkt gå "Vishetens väg" också, men det hann jag inte.

4. Klockan 12.10 åkte jag ner med buss till Mui Wo.

5. Färjan från Mui Wo till Central gick klockan 12.50 och tog 35 minuter.

6. Från Central gick jag sedan till Exchange Square (där villade jag runt ett bra tag innan jag hittade rätt, trots att det var väldigt nära), och tog en buss som skulle till Stanley. Då var klockan 13.55.

7. Jag spenderade en stund på marknaden i Stanley när jag kom dit klockan 14.30, och köpte diverse souvenirer och presenter. Egenligen hade jag velat stanna längre, men tyvärr tillät inte mitt tidsschema det. För klockan 15.40 tog jag bussen tillbaka in till stan igen.

8. Från busshållplatsen (jag gick av vid en som hette Admiralty, och inte Central) gick jag sedan till Lower Peak Tram Station. Det är utgångsplatsen för spårvagnen som går raka vägen upp till The Peak där man har utsikt över allting i Hong Kong i princip. Spårvagnslinjen har varit igång i över 120 år och lutar som mest 27 grader. Väldigt brant! Resan upp dit tog nästan 10 minuter och jag kom fram 16.55. Vädret hade varit kanon fram tills nu, för uppe på The Peak var det regnigt och grått, och jag var glad att jag hade mitt paraply med mig.

9. Efter lite kikande (jag gick dock inte upp högst upp för då fick man betala mer, plus att det var väldigt dimmigt, så det kändes inte som att det var värt det) åkte jag ner med spårvagnen igen klockan 17.35.

10. På vägen tillbaka till tunnelbanestationen tog jag följe med två killar (män då, de var väl i 40-årsåldern) från Kalmar. Jag hörde att de pratade svenska på spårvagnen, och tydligen skulle de till tunnelbanan, så jag hoppade på dem och frågade om jag fick följa efter dem. Kul att prata lite svenska bara så där helt plötsligt!

11. Jag tog tunnelbanan från Admiralty och åkte hem till Mong Kok, tror jag kom hem runt 18.15-tiden. Åt lite kvällsmat och åkte sedan tillbaka till Tsim Sha Tsui för att titta på A Symphony of Light som är en ljusshow med massa byggnader som sänder ut ljus (äsch, kan inte förklara det ordentligt) och som började klockan 20.00. Vid det laget spöregnade det, så jag kunde inte riktigt njuta av föreställningen.

12. Efter showen tog jag tunnelbanan hem igen och gick och la mig. Eller något sånt. Och så var den dagen slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0