Hong Kong i punktform 2

22.50 Onsdag

Sista dagen i Hong Kong var också full med resor, men inte lika stressigt som föregående dag. Däremot var jag tvungen att gå upp tidigare och dessutom checka ut och lämna kvar min väska på hostelet. Men det gick så bra så bra. Och här kommer sista dagens äventyr.



1. Klockan 7.15 tog jag tunnelbanan från Mong Kok till Tsim Sha Tsui och letade reda på hotellet där upplockningen till dagens busstur skulle vara. Sedan satt jag i lobbyn ett bra tag eftersom jag var alldeles för tidig, men jag ville vara säker på att komma i tid.

2. Klockan 8.00 påbörjades bussturen till New Territories. Guiden var väldigt trevlig och pratsam och berättade massa roligheter under vägens gång. Bland annat fick vi reda på att normalt lever en familj på 4-6 personer i en lägenhet på 60-70 kvadratmeter. Så lite utrymme finns det kvar i Hong Kong. Han berättade också att Kina och Hong Kong kör på principen Ett land, två principer. Bland annat är det högertrafik i Kina, men vänstertrafik i Hong Kong, och i Kina råder enbarnspolitik medan man i Hong Kong får ha hur många barn man vill. Dessutom har de olika valutor. Trots allt detta hör alltså Hong Kong till Kina. Lite smått invecklat egentligen.

Första stoppet på bussturen var i alla fall Dragon Boat Racen i Tai Po. Intressant, men rätt tråkigt efter ett tag, så klockan 10.30 åkte vi därifrån. Nästa stopp var en lokal marknad med bland annat massa kött och inälvor i olika form som hängde över allt. Usch! Det fanns dessutom levande fiskar (eller inte så länge, jag såg när de högg huvudet av ålar och slängde ner den sprattlande saken i en låda) och torkade havsdjur. Alla möjliga sorters frukter och grönsaker och bakverk och allt möjligt fans där också. Dessutom, mitt i allt detta virr varr fanns ett litet tempel som vi tittade in i också. Jag tog följe med ett amerikanskt par och köpte "egg custard tarts", en sorts äggkrämkaka. Mycket konstig men rätt god. Det var för övrigt min lunch den dagen. Det amerikanska paret var väldigt pratsamma och trevliga av sig dessutom.

Sedan åkte vi vidare till Hong Kong Heritage Museum och fick ta del av konsten och historien i Hong Kong. Intressant.

3. Klockan 14.00 när vi var klara med bussturen hoppade jag av bussen på Hong Kong Island istället för i Kowloon. Där strosade jag omkring i området som hette Wan Chai och tittade på en gyllene blomstaty som Hong Kong fick när de lämnades tillbaka till Kina från Storbritannien 1997. Inte mycket att se, men jag har sett det i alla fall. Samma sak gäller ett blått historiskt hus som jag också tog mig en titt på. Jag besökte dessutom ett till litet tempel, mitt på gatan. Det är helt otroligt hur inklämda de är överallt.

4. Klockan 15.30 tog jag en vanlig spårvagn till Central, men innan dess tog jag mig även en titt på marknaden Tai Yuen Street Market, och köpte ett par strumpor och en tröja. Mina enda klädinköp i Hong Kong.

5. Jag fick vänta i en evighet i hamnen, än en gång eftersom jag planerat lite för väl tidsmässigt. Jag ville verkligen inte missa min båt som jag specialbeställt. Den heter Duk Ling och går bara två gånger i veckan och är en gammal djonk (kinesiskt segelfartyg) som går mellan Hong Kong Island och Kowloon. På den färden höll jag på och somna totalt vilket kändes konstigt för det gungade rätt mycket. Det tog en timme att ta sig över vattnet, och jag kom tillbaka till Kowloon klockan 18.00.

6. Den kvällen hade jag egentligen tänkt ta mig en närmare titt på Avenue of Stars (en promenadväg med kändisars namn i stjärnor på marken), Ladies' Market och Temple Street Market, men på grund av min trötthet (och ösregnet) bestämde jag mig för att åka tillbaka till vandrarhemmet och se om jag kunde sova någonstans innan jag skulle behöva ta mig till flygplatsen. Det kunde jag också göra, på en soffa på ett litet undanskymt ställe. Så när jag tog en flygbuss klockan 21.45 var jag någorlunda i form igen, även om det fattades en hel del innan jag skulle må prima.

7. Allting på flygplatsen gick väldigt smidigt och planet avgick som det skulle klockan 00.35. På flyget satt jag mitt emellan två brittiska män och pratade ingenting med dem över huvud taget. Jag tittade på Hitta Nemo och nästan hela Marley & Me, jag hann inte se klart den eftersom vi skulle landa. Men hela tiden där emellan (förutom när vi fick mat) sov jag. Skönt.

8. Vi landade som vi skulle tidigt på morgonen (runt 6.10) efter 12 timmar uppe i luften. Jag fick vänta ett par timmar på Heathrow innan mitt plan till Köpenhamn skulle gå. På det planet satt jag och pratade med en amerikansk kvinna större delen av tiden. Hon var väldigt trevlig måste jag säga, och tiden gick fort hem till Skandinavien.

9. Möttes av Pappa B på Köpenhamns flygplats, och snart var jag tillbaka hemma igen. Och så var den historien slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0