Stort slöseri

10.32 Torsdag

För första gången slapp jag vakna klockan sex i morse. Fast å andra sidan vaknade jag vid två, men lyckades somna om direkt, och en gång till vid halv fem, men då var jag uppe på toa och somnade om efteråt. Efter det vaknade jag inte förrän halv nio. Rekord!

Sedan dess har jag hunnit med att äta frukost, tvätta en omgång tvätt som nu är inne i torktumlaren, starta en ny tvätt samt få proppen att gå.

Något som också stör mig i den här familjen är slöseriet, bland annat med tvätten. De använder aldrig samma kläder två gånger i rad, inte ens pyjamasar. Det innebär att det ständigt ligger tvätt i tvättkorgen, och standard är två omgångar tvätt varje dag. Sedan klagar ju Vi på att hon har massa räkningar, men hon verkar inte inse hur man sparar. Nej, istället går hon och köper en helt ny iPhone (hon kom hem med den igårkväll) och verkar helt seriöst fundera över att köpa en ny TV. Vissa människor förvånar mig verkligen.

Dessutom slänger hon ju ut oändligt mycket pengar på pojkarna. I julklapp fick Ry Guitar Hero, eller ja, World Tour, eftersom trummorna och allting ingick. När Le skulle till Schweiz för att tävla med sin skidåkning i februari åkte hon själv med, trots att biljetterna inte direkt är billiga. Ry har nyss fyllt år, och ska få en snowboard i present. Enligt honom har hon sagt att priset spelar ingen roll, så länge det inte överstiger 2000 dollar, alltså ungefär 10000 kr. Och nya pjäxor har han också fått.

Billy var ju förresten inte heller helt billig. Jag tror de betalade 600 dollar för honom, och då tillkommer ju hans mat- och veterinärkostnader också. Och det var främst Ry som tjatade om att skaffa ett nytt husdjur.

Jag tycker egentligen inte att hon har rätt att klaga på dyra räkningar när hon så tydligt lägger pengarna på andra saker. Eller har jag fel?


Kommentarer
Postat av: Mammica

Alla är ju inte smålänningar ;-)

Om man läser på Ikanobankens (IKEA:s bank) hemsida http://www.ikanobank.se/

så får man bra tips (t ex gå upp tidigt och läs grannens tidning).

Nu ska jag strax till Kupan och jobba hela eftermiddagen. Det är att spara både pengar och miljö att handla där.

2009-07-02 @ 11:51:27
Postat av: David

Nej du har inte fel. Men vissa verkar ju inte riktigt veta hur man prioriterar.

2009-07-02 @ 12:07:49
URL: http://rechuck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0