Harry Potter and the Half-Blood Prince

20.11 Onsdag

Vilken besvikelse!

Kanske beror det på att böckerna är så otroligt mycket bättre än filmversionerna. Böckerna innehåller en intensitet som näst intill helt förloras i filmerna och då speciellt i halvblodsprinsen.

Halvblodsprinsen förresten. I boken spekuleras det hej vilt vem som kan tänkas ligga bakom titeln, men filmen spelar han en mycket betydelselös roll. Hade filmen gjorts utan att ha en bok som utgångspunkt hade titeln säkerligen varit något helt annat.

Vad som dessutom kan tilläggas är att när jag läste boken grät jag. Tårarna flödade och känslorna stormade. Inget av detta skedde i biosalongen. Däremot fick man sig några skratt emellanåt, men jag tycker inte det är det viktigaste i den här berättelsen.

Jag vet ju visserligen precis vad som hända skall och det kanske försämrar filmen ytterligare. Jag vet ju inte hur en "oinsatt" person ser på det hela, men enligt mig var Harry Potter and the Half-Blood Prince inget annat än en besvikelse.


Kommentarer
Postat av: Lollo

Jag har aldrig varit intresserad av Harry Potter... Aldrig läst böckerna eller sett filmerna :P



Men jag känner igen mig ändå. Twilight är bland de bästa böcker jag läst, grät och blev helt tagen. Filmen är bland det sämsta jag sett i filmväg... Jag förstår din besvikelse.



Tycker du alla HP-filmer varit lika dåliga jämfört med böckerna?

2009-07-15 @ 13:32:54
Postat av: Deniesé

sv. jag kan t'nka mig det, men s brukar det vara 6 jag ahr aldrig läst böckerna så jag har som tur är inte mkt att jämföra med :P haha

2009-07-15 @ 14:23:30
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: David

Trist att den inte levde upp till förväntningarna. Även om en filmatisering sällan når upp till bokens nivå kan det ju trots detta ändå bli en bra film. Fast så var kanske inte fallet här? :)

2009-07-16 @ 02:24:34
URL: http://rechuck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0