Leconfield - Måndag

09.58 Söndag

Nu kommer det uppdateringar från veckan som gått. Jag tänkte skriva om en dag i taget för att få lite struktur på det hela, så vi får se hur bra det går.

Måndag

Australiens nationaldag (Australia Day) började tidigt med att min värdfamilj skjutsade mig till Tamworth där jag skulle bli upphämtad av farmen (Leconfield). Vi var 19 elever som åkte ut till outbacken i en liten buss och jag satt jämte en Sydney-tjej som hette Caitlin.

Väl framme fick vi en introduktion och presenterade oss. Majoriteten var från Holland och det var bara två killar med i elevskaran, resten var tjejer. Vi var fem skandinaver, jag, två danska tjejer (som inte kände varandra sedan tidigare) och ett norskt par.

Därefter fick vi en demonstration i hur man ska sadla hästen och sedan hade vi en lektion i Natural Horsemanship där Tim (ägaren) visade hur man flyttar på en häst bara genom att peka lite med händerna och röra vid hästen lite lätt. Han visade också hur man lär hästen att inte vara rädd för saker och ting. Helt otroligt att se, och hästen han jobbade med hade bara fått två lektioner tidigare, men det var det jättekul att se.

Därefter var det så dags för lite ridning. Jag fick en häst som hette Nugget och var jätteunderbart söt. Han var en liten ponny (en vild bergsras, kommer inte ihåg vilken) och det roliga var att ingen som jobbade där visste vad hans färg hette, trots att jag visste vad den heter på svenska (den heter black, men det hette den ju knappats på engelska, haha). Det var i alla fall kärlek från första början mellan oss. Ridningen bestod bara i att skritta runt i skogen och på kullarna i ett par timmar. Jättemysigt och inte alls så tråkigt som det kan vara att bara skritta.

På kvällen lekte vi en namnlek för att lära oss namnen, och det slutade med att en utav personalmedlemmarna fick springa ett varv naken med bara en hatt eftersom han förlorade.

Vi sov i ett enda stort rum, alla 19 elver tillsammans, och jag lyckades få en underslaf, vilket är att föredra, så jag var glad. Personalen (en tjej från Holland, tre holländska killar och en engelsk kille vars engelska var rätt svår att förstå ibland på grund av hans dialekt) sov i ett rum jämte oss. Och Tim och hans son Jaz (eller Jeremy som han egentligen hette) hade sitt eget hus.

Maten var okej (pasta till lunch och något annat till middag), men man fick inte ta alls mycket eftersom det skulle räcka till allihopa, vilket de flesta klagade på och gick hungriga mest hela tiden. Jag har säkert gått ner ett par kilo på grund av allt hårt jobbande och "matbristen", men det har gått bra ändå.

Och det var första dagen så som jag kommer ihåg den nu. Bilder kommer i nästa inlägg.

Kommentarer
Postat av: Sara

Gud vad roligt det låter!:) Jag har läst om natural horsemanship, en grej om att om hästen ser en hemsk grej med högra ögat, registrerar bara vänstra hjärnhalvan detta och att hästen måste se det med vänstra ögat också för att lugna ner sig för saken, annars kan den bli rädd för dte en gång till så att säga för att den inte registrerat det med andra ögat :P lite krngligt förklarat men rätt coolt :P

2009-02-02 @ 08:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0