Svensk middag

23.04 Måndag

Egentligen borde jag sova för jag är rätt trött, men Internet krånglade så mitt inlägg jag skrev för en timme sen publicerades aldrig. Men här kommer det i alla fall. (Tur att jag tog en kopia på det, ibland är jag smart.)

Ikväll var det svensk mat på middagsbordet:

Kokt potatis (ordentligt kokt, inte äcklig hård microkokt potatis)
Köttbullar (från Ikea, jag hade veggikorvar till mig själv)
Lingonsylt (älskade Ikea)
Gräddsås (vad vore livet utan Ikea?)
Ärtor (man måste ju ha någon typ av grönsaker till också)

Alla, speciellt Ry, älskade min matlagning. Inte för att det är speciellt svårt att koka potatis och ärtor, steka köttbullar och koka ihop en sås, men det var gott! Ry älskade lingonsylten, och köttbullarna var poppis också. Kändes bra att jag lyckades så bra med min lilla svenska kväll.

När jag var och shoppade grädde till såsen och stod i kassan och skulle betala kommenterade en man bakom mig något om chokladen (jag var i stort chokladbegär, och det var den första chokladen jag köpt sedan jag kom hit, om man bortser från storshoppingen på Ikea) jag lagt på bandet. Jag var så förvånad över att han pratade med mig att jag inte riktigt hängde med, men det var något om att han jobbat för det där chokladföretaget (som för övrigt är Nya Zeeländskt) eller något sånt där. Han sa att den var jättegod, men när jag smakat den här hemma så slår den banne mig inte svenska Marabou.

Jag och mamman har för övrigt kommit överens om att jag får bo gratis de veckorna jag är boss i huset, vilket är toppenbra för min del. Att tvätta (tvättmaskinen är för övrigt trasig, skitsmidigt, NOT) och diska gjorde jag ju redan innan, och hjälpa till med pojkarnas läxor gör jag så gärna så, och fixa middag till mig, Hee och Ry medan Le och mamman är i Schweiz är inte heller speciellt komplicerat. Så tycker jag ordnat det rätt bra för de kommande två-tre veckorna.

Sen ska jag ju bara försöka få ett farmjobb också. Går inte så bra, men det löser sig nog. Trist med skogsbränder och folk som dör just nu bara, tur att det inte är i Sydney i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Mammica

Vi har precis också ätit svensk middag: Potatismos, köttbullar (mina så klart, inte Ikeas), lingonsylt och morötter! Gottgottigottgott! Om en stund blir det de sista resterna av äppelpajen från helgen. Det är ett enkelt tips på något gott och enkelt att laga till.



Haha, bortse från chokladen från IKEA - snacka om att bortse från småsaker. Och hur var det med julklappen - jaja du köpte den inte själv, men ätit choklad har du i alla fall gjort. Men det är också gott...

2009-02-09 @ 19:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0