Australiens skogsbränder

11.36 Tisdag

Det stora det pratas om i Australien är naturligtvis skogbränderna i Victoria. I skrivande stund har 173 människor hittats döda, men antalet kommer säkerligen stiga innan allting är klart och bränderna släckta.

Jag är så himlans glad att jag inte befinner mig där just nu, och tackar regnet som kom igår och idag, vilket gör risken liten att det kommer börja brinna här också. Det tragiska med bränderna är att de tydligen var anlagda. Hur stor idiot får man vara för att göra det??

Norr om mig, i Queensland, har man istället drabbats av massiva översvämningar. Så jag hoppas att regnet här över Sydney håller sig inom en rimlig nivå. Vårt hus ligger högt upp så jag tror inte att vi riskerar att få vatten i huset, om det skulle bli så illa.

Det australiensiska folket donerar himelskt mycket till offren, 20 miljoner dollar hittills. 5 000 människor är hemlösa som följd av bränderna och har förlorat allt, så all hjälp behövs verkligen.


Kommentarer
Postat av: Mammica

Vi är också verkligen glada över att du inte befinner dig i brandområdet eller översvämningsområdet (där finns det ju krokodiler på gatorna)!

2009-02-10 @ 08:07:53
Postat av: Sara

Oj är det såå många? Jag måste ha hört fel då, jag hörde på nyheterna att 600 st blivit hemlösa bara! Men shit 5000 st! De sa att området var lika stort som Blekinge! Helt sjukt! Men så riskerade de också livstids fängelse de som hade anlagt den! Jag fattar inte vitsen men det hela! De måste vara gravt psykiskt störda!

2009-02-10 @ 08:12:56
Postat av: Emily

Ahaa, det vara bara att läsa lite längre ned :P

Men ja, jag håller med ovanstående, helt sjukt av någon att tända eld sådär!!!

2009-02-10 @ 21:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0