Sista timmarna i Sydney

23.27 Fredag

I morgon åker jag tillbaka till Alice Springs. Flyget går klockan sex och min shuttle buss kommer och hämtar mig 4.45. Tidigt som tusan. Di hämtar mig få flygplatsen fem timmar senare (jag har en mellanlandning i Melbourne också) och sedan får jag skjuts med henne tillbaka till farmen, antingen på lördag eller söndag. Blir det söndag får jag sova i deras hus inne i Alice. Inget vandrarhem den här gången alltså.´

Eftersom jag vet hur dålig Internet-förbindelsen är ute i öknen tänkte jag ta ett snabbt faktainlägg. Mammica skickade nämligen ett mail med en del frågor som jag tänkte svara på.

Maten - Jag är vegetarian, vilket ibland skapar problem ute i världen, men eftersom Kata också skippar köttet känns det inte lika jobbigt. Di lagar bra mat och vi är väldigt nöjda med situationen, trots att vi bor på en boskapsranch mitt ute i öknen.

Arbetstider - VI går upp klockan 6, 6 dagar i veckan. Klockan 6.30 är det frukost och klockan 7 börjar vi jobba. Någon gång på förmiddagen, runt 10, har vi en liten "smoko"-rast. Lunch är klockan 13, och vi slutar jobba runt 18, efter att ha matat djuren vid 17.

Arbetsuppgifter - Varierar. Trädgårdsarbete, djurmatning, boskapsarbete. Kan vara i princip vad som helst.

Hästen - De har bara en häst som heter William. Ingen rider honom utan han går bara i hagen hela dagen. Stackaren.

Vädret - Det börjar bli vår nu, så temperaturen på dagen blir lätt över 30. Innan jag åkte därifrån för snart 1,5 vecka sedan var det inte fullt så varmt, kanske runt 25. Nätterna var superkalla, och på morgonen fick man ha tre tröjor på sig för att inte frysa ihjäl. Jag tror inte att det är lika kallt nu, och jag är säker på att det kommer bli  betydligt varmare snart. 40 grader är inte helt ovanligt.

Underhållning - Det finns inte direkt något speciellt sätt att roa sig på. Men på lördagskvällarna brukar det bli lite drickande för att fira att veckan är över. Man kan inte direkt åka in till Alice och gå ut på pubben. Och på vardagarna är man så trött så vi brukar sova vid 20-tiden. Söndagarna brukar spenderas i solen. I alla fall om vi tjejer får bestämma.

Så, det var allt. Nu ska jag nog göra mig i ordning för resan imorgon. Väskorna ska packas, och jag bör försöka sova i alla fall ett par timmar innan jag blir hämtad.

Kommentarer
Postat av: Sara

I solen?? Jag trodde du var en sån som låg i skuggan för att inte bränna dig? ;) Det är strongt av dig att orka med 6 dagars vecka och så långa dagar! Men jag antar att du tycker jobbet är kul annars hade man kanske inte stått ut. Ha det bra!

2009-08-24 @ 07:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0