Långt och gammalt inlägg

20.35 Lördag

Här kommer nu ett långt och väldigt gammalt inlägg. Jag orkar inte läsa igenom det och ändra saker (lägga till datum och sådant) om det behövs. Så hoppas ni har glädje av det och förstår det mesta ändå. Jag sitter för övrigt på McDonald's igen och utnyttjar mitt kära Internet där.



Just nu sitter jag på HQ i Sydney och utnyttjar mina 30 gratisminuter. Det här inlägget är helt och håller förskrivet (till och med de här meningarna kopierades över till mitt USB-minne i förväg) för att slippa slösa tid på att skriva på HQ. Internet är ur funktion där hemma just nu, vilket är fruktansvärt irriterande. Så det här kommer att bli ett av mina längsta inlägg, jag måste ju berätta allting som hänt.


Men jag kan bara säga en sak. Det är så himlans underbart skönt att vara tillbaka i Sydney och slippa jobba på hästgården!


Jag stannade kvar på gården till runt lunchtid i fredags eftersom jag ville äta upp min mat jag gjort kvällen innan och slippa släpa med den till Sydney. Jag ringde en taxi, och jag sa att jag ville till Berowra. Hon sa att det skulle kosta 65 dollar, vilket var svinmycket för en resa som tar 20 minuter, men när taxin kom sa han att det skulle antagligen bli billigare att köra till Gosfords tågstation istället, så då gjorde vi det. Det kostade 42,20 men jag gav honom 44. Kanske inte jättemycket dricks, men lite i alla fall. Han var supertrevlig och hade varit i Sverige julen -98 och älskade det (det var tydligen en snöig jul i Uppsala det året).


Efter taxituren hoppade jag på ett tåg som skulle till Hornsby där jag skulle byta för att komma till rätt station i Sydney. På tåget till Hornsby träffade jag en kille som var väldigt pratsam och trevlig, så det var en nice tripp. Vi stod mellan två vagnar (eller i utkanten av en egentligen) mellan två dörrar tillsammans med en tjej som stod och lyssnade på musik. Rätt som det var svimmade hon och damp ner på golvet. Rätt läskigt men hon var okej efteråt i alla fall. Hon slog sig inte och verkade må bra även om hon var lite blek.


Efter Hornsby där killen också skulle byta tåg tog jag så det andra tåget. Han hjälpte mig med väskorna (Som vägde 60 kilo tillsammans!! Jag vägde dem när jag kom till Sydney.) och på det andra tåget mötte jag en trevlig kvinna som också pratade med mig tills hon skulle av. Det var bara för att jag hade så mycket bagage med mig som folk pratade med mig, men det är en bra isbrytare att ha med sig något ovanligt, haha. Hon var i alla fall imponerad av min engelska och sa att jag knappt hade någon accent.


När jag väl kom till min station i Sydney gick jag till busstoppet där jag tänkte ta en buss till mitt slutstopp. Förra gången tog jag en taxi den resan fast åt andra hållet och då kostade det ca 13 dollar, något jag kände att jag gärna skippade den här gången eftersom jag redan betalat en dyr taxiresa. Jag fick visserligen stå upp med alla mina fem väskor och påsar, men det gick bra ändå. Värst var promenaden hem från busshållplatsen. Vanligtvis tar det 6 minuter, men den här gången tog det säkerligen en kvart, även om jag inte kollade tiden. Det var varmt, jag var trött, väskorna vägde ton och jag ville bara hem. Och hem kom jag till slut, och bara några minuter senare kom Hee hem från skolan. Hon fick en chock när hon såg mig och mina väskor i hallen, och det förstår jag. Jag hade inte förvarnat henne alls eftersom hennes mobil var avstängd under dagen när jag försökt ringa henne.


Sedan kom Le och Vi hem också, och de visste ju att jag skulle komma eftersom alla var hemma när jag ringde på morgonen. Ry hade en debatt i skolan som jag och Vi åkte och kollade på. Han blev jätteöverraskad när jag kom dit för att titta på honom också, och var jätteglad över det.


Jag stupade i säng 21.10 och sov till 8.40 dagen efter. 11,5 timmar. Snacka om att jag var utmattad.


Lördagen var lugn och fin. Gjorde inte mycket, vilket var superskönt. Dammsög lite i huset, samt tvättade flera omgångar tvätt och två omgångar disk. Ry hade en kompis över på sleep over och jag tittade på film med dem och lät alla tre pojkar vara ute till 21.30 och skejta (haha, kul det ser ut med svensk stavning på det). Området här är väldigt lugnt och stillsamt, knappt några bilar och de lovade att hålla sig på trottoarerna, så jag litar på att de gjorde det också. De kom dessutom tillbaka redan 21.12 så de utnyttjade inte ens hela sin tillåtna tid.


Söndagen var i princip likadan, gjorde inget vettigt över huvud taget. Förberedde inför måndagen (fixade saker till bloggen och banken) och latade mig. På kvällen missade jag hela So you think yo can dance eftersom jag hjälpte Hee med spanskaläxor. Superkul att tänka på spanska igen! Saknar det verkligen och önskar att jag kunde öva mig lite mer. Visserligen kommer jag ju antagligen prata massa spanska i Japan, så till dess får jag utnyttja det faktum att Hee precis börjat läsa spanska på High School.


Jag har fortfarande inte hört något från Vicki eller svensken. Det kanske är lika bra att lägga det helt bakom mig och sikta in mig på något nytt. Jag ska försöka planera min resa till Japan och Hong Kong (har nästan bestämt mig för att stanna där en halv vecka istället för Vietnam) så snart jag bara kan. Internet fungerar inte hemma, som jag skrev i början av inlägget, så det är lite problematiskt. Hoppas att det löser sig fortare än fort.


Vi får väl se vad som händer här näst, jag lovar att försöka uppdatera när jag har möjlighet till det.


Nu ska jag i alla fall gå till banken och se om jag kan ändra Ame (som jag förresten kommit på skulle kunna stå för mina mellannamn, även om det känns en aning onödigt om de skulle skriva det) till Anna och ändra adressen till där jag bor nu istället för till HQ. På det sättet får jag reda på direkt om jag fått någon post från banken. Så nu blir det ett litet bankärende och sedan tror jag att jag åker hem igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0