Halvlek i jobbletandet

14.05 Torsdag

Efter två timmar i värmen ute på gatan är jag rätt trött. Jag har redan varit på en sorts intervju och lämnat mitt CV till sex olika ställen.

Jag gick runt på gatorna här i trakten och gick in i affärer jag tyckte verkade intressanta på ett eller annat sätt.

Den första jag gick in i var en fruktaffär, och det började bra. Jag fick prata med managern direkt, och det var med honom jag hade intervju-saken. Han ville inte ha mitt CV, men han frågade en massa andra saker och sa att det är svårt att lära sig alla olika frukter, vilket jag måste kunna om jag ska jobba där. Och då är det inte bara namnen på dem, utan även se skillnad på en dyr persika och en billig persika, och alla olika äppelsorter osv. Verkar rätt tufft, och han sa att lönen ligger på 10-15 dollar i timmen (ca 50-75 kr), vilket känns lite snålt med tanke på allt man måste ha i huvudet. Men han var trevlig, även om han sa att de flesta av de anställda är från Nepal och att tjejerna är catfightiga och killarna kommer hänga efter mig. Så vi får se hur det blir med det. I början frågade han förresten om jag var irländsk, lite kul.

Jag var även och lämnade mitt CV i en söt liten kinesaffär jämte fruktaffären, även om jag inte tror att de behöver extra hjälp där.

Jag var inne i ett par klädesaffärer, men ingen av dem tyckte det var lönt att ta mitt CV. Så sedan struntade jag helt enkelt att fråga i sådana affärer.

Jag hittade en bokaffär och pratade med en man där. Han sa att de inte behövde någon nu (vilket de flesta sa) men frågade om jag gillade böcker och ville ha mitt CV. Han frågade även vilken bok jag läste senast, och som tur var kunde jag snabbt svara att jag läser en bok just nu av Dean Koontz. Han tyckte att Dean Koontz var en bra författare, så där kanske jag fick lite pluspoäng.

En videoaffär tog också emot mitt CV och tjejen i kassan skulle vidarebefordra det till managern åt mig.

Jag gick in i en second hand bokaffär men hon behövde ingen hjälp där, men tipsade om en skoaffär jämte, så dit gick jag. Tjejen som jobbade där var från Finland, kunden som var inne i affären var från Storbritannien och jag tror att managern var aussie, så det var internationellt där inne just då. Han var trevlig och tog gärna emot mitt CV.

Jag vet att jag gav mitt CV till två andra affärer, för jag har 11 kvar och hade 17 när jag gick, men jag minns inte var jag var någonstans mer.

Jag frågade förresten på McDonalds och Woolworths (en stor matvarukedja) också, men de sa att alla ansökningar görs via Internet, så jag ska nog skicka iväg mitt CV till dem också. Bara för att liksom. Även om killen i fruktaffären sa att folk som jobbar i sådana affärer är robotar för de bara scannar allting och allt görs per automatik.

Nu tänkte jag ta mig något att äta, och sedan ska jag nog ut och jobbhunta igen. Huvudgatan är rätt lång och jag har bara varit på halva sidan av den, så jag har nog ett par timmar kvar innan jag kan anse mig färdig här. Sedan finns det ju det där stora varuhuset också, så där finns säkert en del jobbmöjligheter också.

Kommentarer
Postat av: Mammica

Lycka till!

Finns det inga jobb som Santa? Kanske lite säsongsbetonat visserligen...

2008-12-18 @ 07:32:20
Postat av: Sara

Ja dte jobbet hade ju varit coolt :P Läste en artikel att dte var brist på det här :P Oftast hinner en tomte bara med ett par stycken besök eftersom alla vill ha tomten vid Kalle Anka tydligen :P

2008-12-18 @ 14:10:06
Postat av: B

Jag har hittat en bok som beskriver hur folk är i olika länder.

Så här står det t ex om spanjorer:

"Spanjorer tycker om att ge varandra,och även uttänningar, goda råd, så bli inte förvånad om du märker att någon försöker lägga näsan i blöt."

Och om australiensare:

"Australiensare är vänliga och lätta att få kontakt med, men de driver gärna med den som försöker imponera, särskilt med akademiska meriter. Om de är oense med dig talar de om det, men de respekterar andras övertygelser - även om de inte håller med - så länge de framförs öppenhjärtligt och uppriktigt."

Bra att veta...

2008-12-18 @ 22:01:04
Postat av: Emily

Lycka till med jobbletandet! Hoppas du får något snart.

2008-12-19 @ 00:12:04
URL: http://emsypemsy.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad står det om svenskar i den där boken???

2008-12-19 @ 13:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0