Hong Kong - Äventyr 1

23.55 Tisdag

Så var det slut på dagens äventyr. Det känns som jag fått en massa gjort, fast samtidigt missade jag kvällens höjdpunkt.

Först och främst gick jag nerför Nathan Road, en jättelång gata som går genom hela mitt område. Det tar säkert en timme att gå längs hela gatan. Jag gick där för att leta reda på ett turistkontor som låg i andra änden av Nathan Road. Väl där fick jag en massa hjälp av den trevliga tjejen som jobbade där, och jag bokade en hel drös med saker.

I morgon ska jag till en annan ö som heter Lantau (nu är jag på halvön som sitter ihop med Kina, och som heter Kowloon) för att titta på jättestatyn av Buddha och några andra saker där. Sedan ska jag åka till ytterligare en ö, Hong Kong Island heter den, för att gå på Stanley Market. Efter det ska jag ta mig till The Peak med en Cable Car (just nu har jag glömt bort vad det heter på svenska, en lift eller något). Tror det kommer vara spektakulärt om vädret tillåter. Om jag hinner uträtta allt det här flängandet mellan öarna kanske jag också hinner med vad jag inte hann ikväll, nämligen att titta på "A Symphony of Light" från i Kowloon. Det är en ljusshow som bäst ses från "min" kustsida, och egentligen hade jag tänkt se den ikväll, men tack vare att jag gick vilse missade jag det.

På torsdag ska jag ta en busstur till New Territories (som ligger norr om Kowloon, närmast Kina) och bland annat titta på Dragon Boat Races. Det är nämligen en stor fest och röd dag på torsdag, eftersom de har de här Dragon Boat racen, och jag tyckte det skulle vara intressant att få se och uppleva det också. Avgången sker från Kowloon klockan åtta, och jag kommer hoppa av bussen på Hong Kong Island och spendera ett par timmar där bland annat genom att se ett blått hus och ett guldtorg (nåja, inte riktigt, men orkar inte förklara). Sedan ska jag ta en båttur från Hong Kong Island tillbaka till Kowloon i en autentisk kinesisk någonting-speciellt-båt (kommer inte ihåg vad det hette). Därefter kanske jag hinner titta på Ladies' Market eller något i Kowloon innan jag åker till flygplatsen och åker tillbaka till Sverige. Två fullproppade dagar med andra ord!

Min kvällsmat idag åt jag på en mysig restaurang i min ensamhet (ja, det var ju andra gäster där också, men jag satt ensam vid mitt bord). Jag åt ris med stir fryade (svengelska så det knakar om det) grönsaker. Gott! Och när jag gjorde min beställning frågade servetrisen om jag ville ha gaffel eller ätpinnar, och modig som jag är så ville jag ha ätpinnar. Och inte hade jag några problem med det inte! Tack vare Hees träning inför Japan. Tack Hee! (Även om hon aldrig kommer läsa min blogg.) Maten kostade 35 HK dollar, drickan 14, och till det lade de på 10 % i dricks, så hela kalaset gick på 54 dollar. Billigt och bra! (1 HK dollar är ungefär lika med 1 SEK.)

När jag kom tillbaka till mitt hostel skrev jag ner precis hur jag ska göra i morgon, och nu är jag helt slut i huvudet efter allt planerande. Jag trodde att det skulle vara svårt att hitta något att göra under hela min vistelse här, men nu har det istället blivit så att jag har alldeles FÖR mycket att göra, så jag kommer inte ha tid till att shoppa! Jag har i alla fall köpt två engångskameror, så att jag kan ta bilder på alla mina utflykter.

Kommentarer
Postat av: Sara

Gud det låter riktigt spännande att turista själv utan någon kompis! Kanske man skulle prova själv, då får man ju göra exakt vad man själv vill :D

2009-05-26 @ 18:52:23
Postat av: B

Planera nu inte in så mycket så det blir panik när du ska hinna med flyget igen!!!

2009-05-26 @ 19:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0