Anna har ett jobb?

20.38 Måndag

Det här kommer bli ett långt inlägg.

I morse hände något som jag inte direkt väntat mig. Klockan 9.43 ringde en utav "farmerna" mig och frågade om jag ville komma och jobba så snart som möjligt. Vi pratade en stund och jag tyckte det lät som en bra deal.

Jag kollade upp några detaljer, bland annat rignde jag till australiensiska regeringen, The Australian Government, det ni! Det var för att jag ville kolla upp några detaljer angående mitt visum. Mitt visum är ett så kallat Working Holiday Visa, och vanligtvis kan man bara få det en gång i livet och det gäller 12 månader från det att man kommer till Australien. Man kan dock få det en andra gång, om man under de 12 månaderna jobbat 3 månader (88 dagar) inom "speciellt arbete". Det kan vara fruktplockning, gruvarbete, trädfällning, slakteri, huvudsakligen saker som gynnar Australien i det stora hela. Jag har hört att folk har fått andra visum trots att de inte uppfyllt kraven, men killen jag pratade med sa att de är väldigt strikta med det. Plus att man kan inte jobba var som helst i Australien heller, utan det måste vara utanför storstäderna, ute i det fria så att säga, i det så kallade regionala Australien.

Problemet med den här farmen är att 1. den ingår inte i någon av paragraferna för vad som är speciellt arbete och 2. den är i ett område som inte räknas till regionala Australien. Trots det kan jag tänka mig att spendera i alla fall en månad där, och det var helt okej med ägarinnan. Hon är i stort behov av arbetskraft och ville att jag skulle komma få fort jag bara kunde, helst i morgon. Men jag bestämde mig för att det är lite för tight, men eventuellt på onsdag.

Ett annat problem är att i helgen skulle jag antagligen träffa Jeremy, plus två gamla klasskompisar från gymnasietiden som råkar vara i Australien de också (berättar mer om det vid ett senare tillfälle), men hon sa att det var okej om jag åkte hem över helgen.

Hem förresten, jag har bott hos den här familjen i nästan tre månader nu, det känns verkligen som mitt australiensiska hem.

Nåja, back to basics. Den här gården är en hästgård, hon är tydligen en topphoppryttarinna som tävlat i OS tre gånger och i Världskupen 3 gånger. Hur stort är inte det liksom? Som att jobba för Malin Baryard i Sverige.

Lönen är 300 dollar i veckan, plus husrum (ett delat trerumshus) och tillgång till bil. Allting låter toppen, och jag är antagligen korkad om jag inte tar chansen. Och jag kan ju alltid säga nej om jag inte trivs där efter de här dagarna den här veckan. Det tar bara 40 minuter sammanlagt med buss och tåg dit, så det blir ju inte så långt "hemifrån".

Det största problemet är det med visumet. Hur ska jag lyckas få ett andra visum. Jag vill helst inte jobba med fruktplockning, men det är kanske det enda jag kan göra. Får ta mig en funderare på hur jag ska lösa det här.

Kommentarer
Postat av: Sara

Ska du vara i Australien ett år itll sen?? Eller varför behehöver du ett till visum?

2009-03-02 @ 10:57:50
Postat av: Mammica

Betala skatt är kul!

Nåja, det är nog bäst att följa de regler som finns. I alla fall om du tänker komma tillbaka till Oz och jobba mer.

Det kan inte bli så många kronor i skatt på så låg lön. Ta jobbet!

2009-03-02 @ 19:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0