Långt och gammalt igen

20.45 Lördag

Här kommer ännu ett långt och gammalt inlägg, som visserligen inte är lika förhistoriskt som det förra. Det här skrevs måndagskvällen den 30:e mars men publiceras alltså inte förrän nu.


Det som hänt sedan den hemska fredagn är det här:


Jag bor hos min gamla värdfamilj i samma rum som innan, tillsammans med Vi, Ry, Le och Hee, och Billy såklart.


Jag städar huset mot att jag får bo här gratis, och har spenderat ca 20-25 timmar på det hittills. Huset är rent och fint och alla är nöjda och belåtna med vad jag åstadkommit.


Hovis kompis ringde förra veckan och erbjöd mig jobb hos honom på hans hästgård. Han sysslar med kapplöpningshästar, i lönen ingår förutom 300 dollar i veckan (som lätt blir 400 om man är duktig) boende, men ingen mat, bil eller Internet, stället ligger 15 minuter norr om det förra och fem minuter från staden där man kan shoppa mat eller besöka ett Internetcafé, han har ca 15 anställda, man får gärna rida och motionera hästarna så mycket eller lite man vill efter hur mycket erfarenhet man har. Visst låter det rätt bra? Nackdelen är att han inte vill anställa någon för mindre än tre månader. Som jag känner nu är tre månader för lång tid att spendera på ett sådant ställe. Tyvärr.


Jag har delat ut några hundra flyers om barnpassning där jag erbjuder mina tjänster som erfaren au pair. Jag och Hee delade ut mina första 150 flyers i söndags och igår (måndags) ringde en kvinna till mig och frågade mig om jag kunde jobba som "au pair" åt hennes man. De är skilda, hon bor på gatan som sitter ihop med min (ja, gatorna sitter ihop som i en linje, de byter namn på mitten), och han bor i ett område som heter Balmoral (de har en trevlig strand där), och deras två söner bor hos dem båda. Jag minns inte hur gamla ungarna var, 8-11 tror jag. Hon ville i alla fall att jag skulle köra hennes man och söner till sport och affärer för mathandling eftersom han förlorat sitt körkort. Hon sa att han var väldigt lat men en jättetrevlig person och trots att de är skilda är de väldigt bra vänner. Latheten yttrar sig i att jag måste se till så att det finns mat i kylskåpet till sönerna och sånt där. De betalar 12 dollar i timmen, men jobbar jag bara 10 minuter får jag räkna det som en full timme ändå, vilket är toppenbra. Hon uppskattade att de behöver ca 6 timmar i veckan, så jag har fortfarande gott om tid till att städa och hålla i ordning i mitt nuvarande hus. Plus att jag kan antagligen sitta barnvakt åt andra också, om någon mer skulle höra av sig.


Vad har jag mer hittat på?


Jag har ätit massa koreansk mat som Hee lagat till mig. Supergott!


Vi, jag och Hee alltså, gick på bio i tisdags förra veckan. Vi såg The Reader, en mycket bra film och Kate Winslet förtjänade verkligen sin Oscar. Vi ska eventuellt på bio ikväll också. Fanny och Alexander visas just nu! Det är helt otroligt och jag blev superchockad när jag såg det. En svensk, supergammal film som visas i Australien! Det skulle vara en väldigt konstig känsla att gå och se den eftersom jag antar att de har textat den med engelska undertexter. Men jag tror vi ska se någon annan i alla fall.


Jag åkte till stranden en dag. Till Manly. Och gud vad jag hade saknat stranden. Jag saknade närheten till den när jag var iväg, och det var så otroligt skönt att ligga där och bara vara ett tag, även om det bara var två timmar. Superskönt.


Jag har även varit duktig och varit ute och sprungit två gånger, 20 minuters joggingrunda. Min kondition är inte den bästa, men jag har insett att den där dagen jag sprang senast (i 35 graders värme) berodde min dödhet främst på värmen och inte min joggingsförmåga. Dessutom har jag varit ute och gått jättemycket. Så mycket att jag fått blåsor under fötterna igen och inte kan jogga längre.


På lördag kommer en japansk kille hit (24 år gammal tydligen) och ska ta över mitt rum i fyra veckor. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Hee tyckte att jag kunde bo i hennes rum och det skulle jag väl kunna göra, även om hennes rum är det minsta i huset. Men det löser sig på något sätt.


Eftersom jag inte har haft tillgång till Internet har jag inte kunnat planera min japanresa vidare. Men det ska det förhoppningsvis bli i alla fall lite ändring på nu. Eftersom jag utnyttjar någon stackars människas Internet medan jag sitter utanför på gatan kan jag inte ladda datorn och således måste jag gå hem när batteriet dör.


Förresten, ni har ändrat till sommartid där hemma, men vi ändrar inte till vintertid här förrän nästa söndag. Detta medför att just nu skiljer det 9 timmar mellan östra Australien och Sverige. Jag borde ha gjort minst fyra kartor till för att få allting korrekt. Varför har de gjort det så komplicerat?


Haha, måste bara säga en sak till. Under hela tiden jag skrivit det här har jag tittat på en australiensisk humorgala, och det absolut roligaste var en ståuppkille som sa att varför tror alla att det är något fel på jorden bara för att det är varmare (klimatförändringarna alltså). Hans föreslag var att titta närmare på vad som faktiskt ger oss värmen, solen! Liksom, när man bränner en brödskiva i brödrosten, inte fasiken skyller man på brödet!? Okej, jag vet inte hur roligt det där blev i bloggform, men när han sa det var det i alla fall komiskt.


Nu har jag nog skrivit det mesta som hänt, och det råkade visst bli ett väldigt långt inlägg. Jag ber om ursäkt för det. Nu är det dags för mig att gå och lägga mig, klockan är 23.10 här, men jag är inte speciellt trött. Fast jag behöver nog sova ändå.


Kommentarer
Postat av: Mammica

Hihi, jag är helt klar över att AU är några timmar före Sverige. Men att ni är en hel månad före var nytt. Då komer du ju hem snart - vad kul!

2009-04-04 @ 12:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0